Poll Criterium Aalst

Sport in Aalst ! Voetbal, basket, MTSA, petanken, tennis... lees hier alles over...

Moderators: guuSt, Hoste, fillie, denburt, Crocket

Zou u 2€ betalen voor het criterium in ruil voor bepekte vip op de markt en sterke deelnemers?

ja
10
45%
nee
12
55%

Totaal aantal stemmen : 22

Poll Criterium Aalst

Berichtdoor Bart Van den Neste » 28 jul 2010, 15:37

In navolging van het criterium was er wat kritiek over het als maar meer toenemende VIP gebeuren op de grote markt.
Voor de organisatie blijkt dit echter een noodzaak te zijn om uit de kosten te komen.
De inbreng van de stad is te beperkt en momenteel mag men geen inkom vragen in Aalst.

Vandaar dat ik toch eens benieuwd ben naar onderstaande pol die ik maakte.

Ik persoonlijk heb er geen moeite dat de organisatie inkom zou vragen op voorwaarde dat deze beperkt blijft tot bijvoorbeeld 2€.
Bart Van den Neste
Ajoin

Re: Poll Criterium Aalst

Berichtdoor DeStoiven » 28 jul 2010, 17:34

Een Aalstenaar wil geen geld geven voor eender welk gebeuren. De sterkte van evenementen als het criterium of onlangs de finale van mijn restaurant ligt hem juist in het gratis kunnen bijwonen van deze zaken.

Ik wil gerust twee euro geven voor contador in Aalst te zien rondtoeren, maar is het allemaal zo simpel?
Vips/sponsors houden alles leefbaar en zorgen voor een gegarandeerd inkomen. Wat je niet hebt met inkomgelden.
Vipdorp? Ja? Inplanting herbekijken? Ja, stadsbestuur legt elke organisatie wel een aantal regels en wetten op, dus tkan ook niet zo moeilijk zijn om bijvoorbeeld inname Grote Markt te beperken.
DeStoiven
Ajoin

Berichtdoor koentje » 29 jul 2010, 07:51

Men heeft in het verleden toch nog inkomgeld gevraagd en wat was het gevolg?
Sterk dalende toeschouwersaantallen en een sfeer die richting 'nul' ging.
Als je inkomgeld vraagt in Aalst dan zullen de 'neutrale' toeschouwers uit andere steden en gemeenten (die waren er met vele honderden) naar bv. Sint-Niklaas trekken voor hun gratis criterium.
Uit Brugge zijn er enkele tientallen naar Aalst getrokken maandag om er het criterium en de sfeer te zien. Dien mensen spendeerden euro's bij de plaatselijke Horeca en amuseerden zich met die paar vedetten (Petacchi, Cancellara). Had daar wel of niet nog een vedet meer gestaan, dat was hetzelfde. De enige die nog meer toeschouwers zou getrokken hebben was Jurgen Van den Brouck, maar die was er niet.

In West-Vlaanderen was er dinsdag het criterium van Roeselare: 12,50 eurokes inkomgeld, buiten het centrum en weinig horeca in de buurt: ik durf de rekening daar niet maken, maar de kritiek op internet was dodelijk!

Gratis houden dat criterium met of zonder een extra vedet! Ik ben ook geweest: ik heb nog wat kenissen en buren van vroeger ontmoet, wat 'sfeer' van de koers gezien en tussenin een paar pintjes gedronken.
Maar die honderden extra toeschouwers trekken dan naar Sint-Niklaas als het daar dan nog gratis is en in Aalst moet je betalen :wink:
koentje
Ajoin

Berichtdoor Bart Van den Neste » 29 jul 2010, 08:23

Allemaal begrijpelijke reacties maar langs den andere kant sprak ik wel over een maximum bedrag van 2€. (wat toch wel een enorm verschil is met 12.5€)
Wie dat te veel vind, ja die komt best niet meer buiten.
Vandaag komen er 70 000 mensen naar het Criterium, het mogen er nog 50 000 zijn als het inkom is, maal 2€ geeft voor de organisatie een extra budget van 100 000€
Toch wel een enorm verschil als je het mij vraagt.
Opgelet ik zou het in de eerste plaats ook liever gratis zien, en zolang het kan moet het zeker zo blijven.
Bart Van den Neste
Ajoin

Berichtdoor koentje » 29 jul 2010, 17:56

Bart Van den Neste schreef:Vandaag komen er 70 000 mensen naar het Criterium, het mogen er nog 50 000 zijn als het inkom is, maal 2€ geeft voor de organisatie een extra budget van 100 000€
Opgelet ik zou het in de eerste plaats ook liever gratis zien, en zolang het kan moet het zeker zo blijven.

70 000, ik denk het niet hoor!
En het is te bewijzen ook: ik heb het ganse parcours(tje) afgegaan en inderdaad: lokaal stond men 2 a 3 rijen dik: vooral in de buurt van de Grote Markt.
In andere straten kon je overal tussen komen kijken op de eerste rij of nipt op een tweede rij.
70 000 = zoveel als een doornee carnavalstoet (zonder slecht weer) en daar staat toch wel een pak meer volk op een flink langer parcours!
Hoeveel er was? Laat me eerlijk schatten (ook rekening houdende met de parkeerdruk in- en in de buurt van het centrum) zo'n 15 a 20 000 maximum en ik denk niet dat ik er zo ver van ben. Stel nog 30 000, maar 70 000, da's veel hoor!

Bovendien kon je er vlot heen met het openbaar vervoer. Ik kwam met de trein uit de richting van Gent en d'r zaten enkele tientallen (extra) wielerliefhebbers op, meer niet (op die trein). Zullen er in totaal wel enkele honderden geweest zijn.

Maar Bart, als je wil betaal ik met plezier die 2 eurokes hoor. Al zullen velen stellen dat het voor die 'peulschil' evengoed gratis kan! En dan moet je ook rekening houden met:
- een pak extra personeel om controle te houden
- pasjes voor de buurtbewoners.
- extra administratiekosten.
- extra afsluitingen ('hermetisch afsluiten' van je parcours, zodat niemand gratis binnenglipt...).
Die 2 Euro kost uiteindelijk véél méér dan het opbrengt!

Mvg, Koen.
koentje
Ajoin

Berichtdoor tommeken_votw » 29 jul 2010, 19:40

Wa ester me 't oilsjters gebeerd ier op GA? Es't congee ver ons tool?
Bref, tees es atoid een moeileke kweste. VIPs ejje vandoeng. Mensjen da willen een serjeeze boidrauge leiveren moeje oeik in de watten kennen leggen en goe soigneiren, zoeidooneg dasse 't joor doorop verdrom diezelste inspanning willen doeng, of zelfs ewa miejr. Mor de groeite vraug es natierlek ten koste van wie of wa da allemool moe goon. Ik peis da de middenstanders op de mert oeik een boidrauge leiveren. Asge ten den dag zelf doi mensjen op een loempe manier nen diejl van eiren boeterham afpakt deer zoeimor eer terras af te pakken, kommen door terecht klodden van. Goon doi ver noste joor oeik nog in eere portemonnee tasten? Ik peis ni. En wie ester, behalve ten de vips zelf nog miejr gediendj me droi tenten op de mert, woorvan datter om 10 ieren al 2 gesloeten zen? Kaan da echt ni een betjen beiter?
En ten nen entree vraugen om door 1 of 2 (messching) bekoste courreurs miejr te zing, terwoil dagge op veerhand al wetj wie da goot winnen? Door ligt woineg volk van wakker, vriejs ek. 't Criterium es ne moment om insj boiten te kommen, wa mensjen teigen te kommen en e pintjen te drinken. Vraugde inkom, bloiven veil mensjen weg. En inderdood, 70000 mensjen, das enorm veil. Ik peis da koentjen zen redeneirink ni ver van de woorhed zal liggen. Dus de inkomsten zellen noeit zoei hoeig liggen as gepeisd. En steltj dagge inkom vraugt en het bloikt da joor e succes, ten stoot de poeirt noor een betjen miejr entreegeldj woid oepen, vriejs ek. En ten zemmen vertrokken, totdat der verdrom giejn kat nimmer komt zing. Ik vinnet giejn schitterend idee. Ik peis me een betere organizausje op de mert, dagge al veir komt.
tommeken_votw
Ajoin

Berichtdoor Bart Van den Neste » 30 jul 2010, 09:01

koentje schreef:
Bart Van den Neste schreef:Vandaag komen er 70 000 mensen naar het Criterium, het mogen er nog 50 000 zijn als het inkom is, maal 2€ geeft voor de organisatie een extra budget van 100 000€

70 000, ik denk het niet hoor!
En het is te bewijzen ook: ik heb het ganse parcours(tje) afgegaan en inderdaad: lokaal stond men 2 a 3 rijen dik: vooral in de buurt van de Grote Markt.
In andere straten kon je overal tussen komen kijken op de eerste rij of nipt op een tweede rij.
70 000 = zoveel als een doornee carnavalstoet (zonder slecht weer) en daar staat toch wel een pak meer volk op een flink langer parcours!
Hoeveel er was? Laat me eerlijk schatten (ook rekening houdende met de parkeerdruk in- en in de buurt van het centrum) zo'n 15 a 20 000 maximum en ik denk niet dat ik er zo ver van ben. Stel nog 30 000, maar 70 000, da's veel hoor!

Bovendien kon je er vlot heen met het openbaar vervoer. Ik kwam met de trein uit de richting van Gent en d'r zaten enkele tientallen (extra) wielerliefhebbers op, meer niet (op die trein). Zullen er in totaal wel enkele honderden geweest zijn.

Maar Bart, als je wil betaal ik met plezier die 2 eurokes hoor. Al zullen velen stellen dat het voor die 'peulschil' evengoed gratis kan! En dan moet je ook rekening houden met:
- een pak extra personeel om controle te houden
- pasjes voor de buurtbewoners.
- extra administratiekosten.
- extra afsluitingen ('hermetisch afsluiten' van je parcours, zodat niemand gratis binnenglipt...).
Die 2 Euro kost uiteindelijk véél méér dan het opbrengt!

Mvg, Koen.

Wat die 70 000 man betreft, ik baseer mij nu enkel op de cijfers die ik dinsdag in de gazet hem gelezen. ik heb het parcours niet afgelopen, was enkel op de Markt.
Ik zal dat getal dus maar met een korreltje zout nemen.

Wat uw opsomming betreft aan extra kosten, daar verwacht ik wel dat de stad dit meeneemt in haar logistieke steun. Zoals het dat nu ook al doet voor administratie/afsluitingen/enz.
Dus in mijn opzicht is het de bedoeling dat de extra kosten beperkt blijven zodat de inkomsten volop benut kunnen worden.

Maar ik hoor uit andere hoeken ook wel wat kritiek om het opnieuw betalend te maken. Dus een goed plan lijkt dit niet.
Denk wel dat de stad dan wel eens zal moeten nadenken over de financiële tussenkomst die zij nu geven, na wat navraag bij organisatie en o.a. de Stad Sint-Niklaas weet ik dat Sint Niklaas het dubbele aan financiële steun geeft aan hun criterium dan Aalst.
Misschien kan zo een verdubbeling van steun een ideale pasmunt zijn om het VIP gebeuren op de markt te beperken, in Sint Niklaas houdt men het immers nu ook beperkt tot 1 tent (en dit op een markt die wel 5 keer groter kan zijn dan die van Aalst)
Bart Van den Neste
Ajoin

Berichtdoor fillie » 30 jul 2010, 09:55

Langst 'n andere kant, Bart, as 't stad 't dobbel goot betoolen ver 't kriteirejom (ik weit ni oever oeveil dollars dat't naa goot), stoon der wel derekt nen oeip te roepen wat een schanne dat't weir es dat er oon e poor koeruirs zu veil geldj gegeiven werd. Zjust ver e poor kiejren rond de mert te roien.

Kekt nor de moin restaurant-soop hein ...
4983 keer bedankt ...
fillie
Ajoin

Berichtdoor Bart Van den Neste » 30 jul 2010, 10:15

fillie schreef:Langst 'n andere kant, Bart, as 't stad 't dobbel goot betoolen ver 't kriteirejom (ik weit ni oever oeveil dollars dat't naa goot), stoon der wel derekt nen oeip te roepen wat een schanne dat't weir es dat er oon e poor koeruirs zu veil geldj gegeiven werd. Zjust ver e poor kiejren rond de mert te roien.

Kekt nor de moin restaurant-soop hein ...

Je kan nooit voor iedereen goed doen hé Fillie, maar het is toch de bedoeling dat de stad een deel van zijn gelden ten dienste steld voor het vermaak van de bevolking.
(x bedrag gaat naar carnaval --> een schande zeggen anderen die geen behoeft hebben aan carnaval, X bedrag moet steeds bij de werf bijgelegd worden --> weer anderen noemen dit ook schande wan cultuur intresseert hen niet, en zo kunnen we nog lang doorgaan.)
Daarin zouden de mensen eens moeten begrijpen dat de stad ook budget hoort te voorzien voor dingen die hen niet altijd intresseren maar anderen wel.
Zeker als het over activiteiten gaat die hier een begrip geworden zijn.
Bart Van den Neste
Ajoin

Berichtdoor koentje » 30 jul 2010, 11:36

‘Het criterium moet in eerste instantie een volksfeest blijven. We betreuren dat viptenten en podia steeds meer voorrang krijgen. We stellen alternatieven voor. Zo zou men de tent kunnen verhuizen naar de Hopmarkt, waar ook de streep getrokken zou kunnen worden. Op de Markt zou je een groot scherm kunnen plaatsen. Men zou de vips ook kunnen ontvangen in het stadhuis. De eindstreep aan de splitsing van de Grote Markt en de Hopmarkt kan ook. In een afgebakende zone zouden de vips zich dan snel naar de streep kunnen begeven, terwijl de Grote Markt dan vrij blijft.'

Aldus jij, Bart, in Het Nieuwsblad. Via deze poll en de berichtgeving geef je blijkbaar toe dat de organisator gelijk heeft en stel je voor om evt... entreegeld te vragen.
Nu ook daar kritiek op komt, is het dan weer de stad die financieel extra moet bijdragen.
Wat mij betreft: laat het criterium voor wat het was, ook al komen er 30 VIP-tenten.
Zolang de neutrale man zich maar amuseert en de Horeca? Zo weinig volk was er nu toch ook niet op de terrassen (of wat ervan overbleef :lol: ). Dus de omzetcijfers zullen niet slecht geweest zijn!
Trouwens, zo'n criterium staat of valt ook met het weer: die VIP's hebben betaald: ze komen toch!
En als het regent blijft de neutrale toeschouwer eerder thuis: dan heeft de organisator zijn omzet uit VIP en sponsering en pas DAN mag de lokale Horeca echt klagen!
Conclusie: Criterium = gratis (aub) volksfeest met VIP's en sponsering die in UW en MIJN plaats betalen, waarvoor dank.
Of er nu 1 vedet meer komt of niet: zolang 't maar plezant is, kom ik af hoor :wink:
De sterkste troef van het criterium is ook z'n traditie! Bovendien = EERSTE na-tourcriterium, de éérste dag na de Tour, ook DAARDOOR trek je elk jaar extra publiek!

Mvg, Koen.
koentje
Ajoin

Berichtdoor Bart Van den Neste » 30 jul 2010, 13:12

koentje schreef:‘Het criterium moet in eerste instantie een volksfeest blijven. We betreuren dat viptenten en podia steeds meer voorrang krijgen. We stellen alternatieven voor. Zo zou men de tent kunnen verhuizen naar de Hopmarkt, waar ook de streep getrokken zou kunnen worden. Op de Markt zou je een groot scherm kunnen plaatsen. Men zou de vips ook kunnen ontvangen in het stadhuis. De eindstreep aan de splitsing van de Grote Markt en de Hopmarkt kan ook. In een afgebakende zone zouden de vips zich dan snel naar de streep kunnen begeven, terwijl de Grote Markt dan vrij blijft.'

Aldus jij, Bart, in Het Nieuwsblad. Via deze poll en de berichtgeving geef je blijkbaar toe dat de organisator gelijk heeft en stel je voor om evt... entreegeld te vragen.
Nu ook daar kritiek op komt, is het dan weer de stad die financieel extra moet bijdragen.
Wat mij betreft: laat het criterium voor wat het was, ook al komen er 30 VIP-tenten.
Zolang de neutrale man zich maar amuseert en de Horeca? Zo weinig volk was er nu toch ook niet op de terrassen (of wat ervan overbleef :lol: ). Dus de omzetcijfers zullen niet slecht geweest zijn!
Trouwens, zo'n criterium staat of valt ook met het weer: die VIP's hebben betaald: ze komen toch!
En als het regent blijft de neutrale toeschouwer eerder thuis: dan heeft de organisator zijn omzet uit VIP en sponsering en pas DAN mag de lokale Horeca echt klagen!
Conclusie: Criterium = gratis (aub) volksfeest met VIP's en sponsering die in UW en MIJN plaats betalen, waarvoor dank.
Of er nu 1 vedet meer komt of niet: zolang 't maar plezant is, kom ik af hoor :wink:
De sterkste troef van het criterium is ook z'n traditie! Bovendien = EERSTE na-tourcriterium, de éérste dag na de Tour, ook DAARDOOR trek je elk jaar extra publiek!

Mvg, Koen.

Ik heb niet gezegd dat ik zou opteren voor een betaalde inkom, ik heb deze poll geopend omdat ik in de eerste plaats de algemene reactie hier eens wou over weten. (ik heb wel gezegd dat ik er persoonlijk niet tegen zou zijn als het maar 2€ blijft, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening die toch niet echt optie blijkt te zijn)
Toen ik dit persbericht opgemaakt heb, heb ik dit ook naar het college en naar de organisatie van het criterium gestuurd. Ondertussen hebben die mensen mij ook gecontacteerd. Op dat moment hoor je ook hun verhaal. Ze waren zeer begripvol voor mijn standpunt maar wisten mij ook te vertellen dat ze ondanks de inkomsten van het VIP dorp zeer moeilijk het financiële plaatje rondkrijgen.
Je begrijpt dus dat er naar volgend jaar toe toch iets zal moeten bewegen.
Ik probeer gewoon mee te zoeken naar een oplossing waar iedereen zich kan in vinden.
Als ik dan een vergelijking maak met Sint Niklaas, ja dan vind ik dat de stad haar steun eens mag herbekijken. Zeker als inkom vragen geen optie is.

Ondanks de noodzaak van het VIP gebeuren (dat ik maar al te goed besef), heb ik ook nooit gezegd dat het VIP gebeuren moet afgeschaft worden. Gewoon verplaatsen of gebruik maken van bestaande ruimtes kan iedereen gelukkig maken.
Een deel van de Horeca zal inderdaad heel goed zijn boterham verdient hebben maar als je achter zo een tent zit, is dat toch wel een streep door de rekening.
Het zijn met toppdagen als deze dat de lokale Horeca de vele kalme dagen op de markt (en geloof me zo zijn er een pak op een jaar) moet goedmaken.
Dus ik heb toch nog altijd begrip voor de Horeca ook, ik ken die wereld. Ik had tenslotte dé kans om een eigen zaak op de markt te hebben, maar heb toch ook bedankt.
Bart Van den Neste
Ajoin

Berichtdoor cdef169 » 26 sep 2013, 09:09

Men heeft in het verleden toch nog inkomgeld gevraagd en wat was het gevolg?
cdef169
Ajoin

Berichtdoor filee » 26 sep 2013, 16:03

Zou een betere oplossing niet zijn om, zoals hier al gelezen, VIP-tenten een andere plaats te geven.
Je kan dan een appart klassement opmaken met tussensprints voor die tenten op de Houtmarkt en keizerlijk plein.... waarmee je dan meer animatie hebt op de ganse omloop.

Want ik stel mij ook de vraag waarom die VIP tenten om de markt MOETEN staan.
Ik ken enkele mensen die een uitnodiging hadden om naar zo een VIP gebeuren te gaan, alhoewel wielrennen hun helemaal niet interesseerd, maar als je een uitnodiging krijgt ga je natuurlijk.
Ik denk ook niet als je een uitnodiging voor een VIP gebeuren krijgt voor op de Houtmarkt ipv de markt er veel zullen thuis blijven.
33 joor De Toerekes
filee
Ajoin

Keer terug naar Sport Nieuws